Tom De Cock
Na een voorlopige loopbaan als slagwerker van meer dan 15 actieve speeljaren in binnen-en buitenland met diverse solo-, kamermuziek, en orkest formaties, voelde Tom De Cock een persoonlijke noodzaak om zelf deel te nemen aan het creatie- en compositieproces, in nauwe samenspraak met componisten en makers met wie hij vaak al jaren samenwerkt. Het academische traject dat Tom aflegde was behoorlijk omvangrijk: na vijf jaar in het Koninklijk Conservatorium Brussel trok hij voor twee aanvullende diploma’s zowel in Frankfurt am Main als in Detmold om terug te komen naar de Vrije Universiteit Brussel en KCB met in 2015 een doctoraat in de kunsten als kers op de taart. Een ding stond al die tijd centraal: het zoeken naar nieuw repertoire, nieuwe speeltechnieken, nieuwe samenwerkingen en vernieuwende concert formats. Na een passage bij oa. Blindman, Nadar Ensemble, Nikel Ensemble, Triatu en vele freelance opdrachten naast zijn halftijdse betrekking bij Brussels Philharmonic, vond Tom zijn plaats als vast lid bij Ictus, een fantastische biotoop om die vernieuwing die ik altijd opgezocht had verder uit te diepen. De verschillende Liquid Rooms, de intense samenwerkingen met Rosas en choreografen Anne Teresa Dekeersmaeker en Noé Soulier waren een belangrijke bron van inspiratie voor zijn persoonlijke artistieke praktijk. |
Een eerste hoogtepunt in Tom’s persoonlijk traject waren de opnames van de werken die onderzocht werden binnen zijn doctoraat en het online platform Living Scores Learn (www.living-scores.com/learn), beide dienend als output voor mijn doctoraat. Een deel van deze opnames omvatte het (toenmalige) volledige solo repertoire van de Italiaanse componist Pierluigi Billone en kwam uit in 2018 bij Sub Rosa onder de titel Mani.
Als maker kon Tom voor het eerst aan de slag met de Franse choreograaf Noé Soulier, die met zijn unieke interdisciplinaire aanpak werkt vanuit kleine cellen die door middel van improvisatie en videocaptatie vastgelegd worden in grotere structuren. Samen maakten ze tot nu toe twee voorstellingen waarvoor Tom tekende voor de muziek: Second Quartet voor Los Angeles Dance Project en (samen met Ictus-collega Gerrit Nulens) The Waves voor Compagnie Noé Soulier.
Naast zijn activiteiten als slagwerker is Tom De Cock ook actief in het hoger kunstonderwijs, meer bepaald als assistent in de slagwerkklas van Luik en als coördinator van GAME (Ghent Advanced Masters Ensemble) in KASK/Conservatorium Gent. Samen met Joris Blanckaert zijn we in de Advanced Master in Contemporary Music in Gent op zoek naar de toekomst van de hedendaagse muziekscene: ze leiden mensen op vanuit hun eigen artistieke noodzaak en helpen hen een niche te vinden in het gediversifieerde landschap. In de opleiding staat het curatoriële aspect van het muzikant-zijn centraal: de studenten worden aangemoedigd en opgeleid om een artistiek discours te verbinden aan hun instrumentale praktijk.
Ook naar artistieke research gaat sinds de aanvang van het onderzoekstraject een behoorlijk aandeel van Tom’s tijd. Onderzoeksprojecten in de Conservatoria van Brussel en Gent, een CICI beurs van Vlaanderen in Actie om samen met Vincent Caers het platform Living Scores Learn uit te bouwen en bijbehorende tools te ontwikkelen, het door FRArt en FNRS ondersteunde onderzoek rond micro-percussie dat aan de basis ligt van een ontwikkelingstraject in samenwerking met ChampdAction en Ictus. Dit laatste onderzoek verdient een artistieke component: een eigen repertoire dat mede door Tom zelf zal worden geconcipieerd in samenwerking met performers-componisten
foto's: © Flore Sanders
Als maker kon Tom voor het eerst aan de slag met de Franse choreograaf Noé Soulier, die met zijn unieke interdisciplinaire aanpak werkt vanuit kleine cellen die door middel van improvisatie en videocaptatie vastgelegd worden in grotere structuren. Samen maakten ze tot nu toe twee voorstellingen waarvoor Tom tekende voor de muziek: Second Quartet voor Los Angeles Dance Project en (samen met Ictus-collega Gerrit Nulens) The Waves voor Compagnie Noé Soulier.
Naast zijn activiteiten als slagwerker is Tom De Cock ook actief in het hoger kunstonderwijs, meer bepaald als assistent in de slagwerkklas van Luik en als coördinator van GAME (Ghent Advanced Masters Ensemble) in KASK/Conservatorium Gent. Samen met Joris Blanckaert zijn we in de Advanced Master in Contemporary Music in Gent op zoek naar de toekomst van de hedendaagse muziekscene: ze leiden mensen op vanuit hun eigen artistieke noodzaak en helpen hen een niche te vinden in het gediversifieerde landschap. In de opleiding staat het curatoriële aspect van het muzikant-zijn centraal: de studenten worden aangemoedigd en opgeleid om een artistiek discours te verbinden aan hun instrumentale praktijk.
Ook naar artistieke research gaat sinds de aanvang van het onderzoekstraject een behoorlijk aandeel van Tom’s tijd. Onderzoeksprojecten in de Conservatoria van Brussel en Gent, een CICI beurs van Vlaanderen in Actie om samen met Vincent Caers het platform Living Scores Learn uit te bouwen en bijbehorende tools te ontwikkelen, het door FRArt en FNRS ondersteunde onderzoek rond micro-percussie dat aan de basis ligt van een ontwikkelingstraject in samenwerking met ChampdAction en Ictus. Dit laatste onderzoek verdient een artistieke component: een eigen repertoire dat mede door Tom zelf zal worden geconcipieerd in samenwerking met performers-componisten
foto's: © Flore Sanders