Beat that!
percussion vs elektronica
Elke technologische vooruitgang is niet alleen een extensie van de menselijke mogelijkheden, maar meteen ook een amputatie. Met die dualiteit spelen Wim Henderickx en Serge Verstockt in hun nieuwe werken voor elektronica en percussie. In drie korte concerten krijgen percussie- en elektronische instrumenten een hoofdrol toebedeeld. Muziek die onvermijdelijk bij de keel grijpt.
Serge Verstockt schreef een nieuwe compositie BeatEmUp! voor slagwerk (Teun Verbruggen en Tsubasa Hori), decap drumstel en video.
In dit nieuwe stuk gaat Verstockt opnieuw aan de slag met het decap drumstel dat ook al een prominente rol speelde in zijn Opera de trash Hold Your Horses.
De percussionisten (live en virtueel) gaan in dit nieuwe stuk de dialoog aan met gevechtsgames en-films.
Het festival eindigt met DRIE van Verstockt als slotspektakel. Serge Verstockt componeerde DRIE in 2007. Het fantastische werk ging in première in deSingel na een intense samenwerking met Jan Fabre aan de muziektheaterproductie Requiem. Verstockt speelt op meesterlijke wijze met de fysieke muziekbeleving van de luisteraar. Verzet is onmogelijk. Van een zacht maar verontrustend ritselen in een pikdonkere concertzaal tot extatische drum and bass en (waarlijk) adembenemende klankvelden. Die muziek is dominant, grijpt bij de keel, onvermijdelijk. Negen jaar na datum maakt Verstockt een nieuwe versie van DRIE die in Concertgebouw zal uitgevoerd worden.
percussion vs elektronica
Elke technologische vooruitgang is niet alleen een extensie van de menselijke mogelijkheden, maar meteen ook een amputatie. Met die dualiteit spelen Wim Henderickx en Serge Verstockt in hun nieuwe werken voor elektronica en percussie. In drie korte concerten krijgen percussie- en elektronische instrumenten een hoofdrol toebedeeld. Muziek die onvermijdelijk bij de keel grijpt.
Serge Verstockt schreef een nieuwe compositie BeatEmUp! voor slagwerk (Teun Verbruggen en Tsubasa Hori), decap drumstel en video.
In dit nieuwe stuk gaat Verstockt opnieuw aan de slag met het decap drumstel dat ook al een prominente rol speelde in zijn Opera de trash Hold Your Horses.
De percussionisten (live en virtueel) gaan in dit nieuwe stuk de dialoog aan met gevechtsgames en-films.
Het festival eindigt met DRIE van Verstockt als slotspektakel. Serge Verstockt componeerde DRIE in 2007. Het fantastische werk ging in première in deSingel na een intense samenwerking met Jan Fabre aan de muziektheaterproductie Requiem. Verstockt speelt op meesterlijke wijze met de fysieke muziekbeleving van de luisteraar. Verzet is onmogelijk. Van een zacht maar verontrustend ritselen in een pikdonkere concertzaal tot extatische drum and bass en (waarlijk) adembenemende klankvelden. Die muziek is dominant, grijpt bij de keel, onvermijdelijk. Negen jaar na datum maakt Verstockt een nieuwe versie van DRIE die in Concertgebouw zal uitgevoerd worden.
CREDITS
ChampdAction: productie Serge Verstockt: concept, muziek en video Teun Verbruggen: drums Tsubasa Hori: percussie Istvan Leel-össy: technische supervisor Maarten Buyl: geluid Koen Goosens: video Serge Verstockt: live elektronica |
|