Les Nymphéas Digitales
Serge Verstockt werkt in een tweejarig ontwikkelingsproject aan een traject rond immersieve technologie, AI en spatialisering. Voor het eerste deel, LES NYMPHEAS DIGITALES, gaan HERMESensemble en ChampdAction een samenwerking aan. In een latere fase (2023) mondt het traject uit in een immersieve installatie.
Tijdens de première van LES NYMPHEAS DIGITALES in De Bijloke neemt Serge ons mee naar de laatste etappe van de reis: met LES NYMPHÉAS DIGITALES ontwerpt hij een beleving in acht kanalen. De realiteit en een digitale wereld, waar de fysische wetten niet gelden, versmelten meer en meer tot een nieuwe werkelijkheid. Zonder het te beseffen surfen onze meest innige gedachten en beelden op een ijskoude stroom van binaire code waar geen twijfel bestaat: het is 1 of 0. Maar soms slaat de ‘glitch’ toe: verstoring. En daar ontmoeten beide werelden elkaar In het profetische boek “Zum ewigen Frieden” van Immanuel Kant staat de rationele gedachte rechtlijnig tegenover onze natuurlijk driften. “Dwaasheid, infantiele ijdelheid, egoïsme, kwaadaardigheid en vernielzucht behoren tot onze menselijke natuur. En tegelijkertijd willen we vrede en samenhorigheid. Daarom hebben we rationele regels nodig." In “Les Nymphéas digitales” wordt deze “Ungesellige Geselligkeit” fysiek voelbaar en horen we messcherpe digitale glitches die botsen op impressionistische klankwolken en schijnbaar onschuldige kinderliedjes begeleid door aardse rommelpotten. Door middel van een octofonisch klanksysteem zit het publiek te midden van deze clash, wat de ervaring nog intenser maakt: geen ontsnappen mogelijk.
ChampdAction staat ook in voor de electronics en het geluid van de twee andere stukken in het programma in De Bijloke. Kaija Saariaho ontwierp met LICHTBOGEN een luisterervaring van het poollicht, gekenmerkt door een unieke onderkoelde briljantie. Het werk is een mijlpaal voor muziek voor ensemble en een stereo elektronische partij. In 2019 schreef Daan Janssens …SANS RIEN DIRE… voor ensemble en elektronica, waarin hij op een vergelijkbare manier de verklanking van een bont kleurenspel exploreert. Maar in de dreigende, nocturne duisternis is tegelijkertijd een dramatische ontwikkeling voor de elektronicapartij weggelegd. Het werk is geconcipieerd als een hedendaags antwoord op KONTAKTE van Karlheinz Stockhausen, en refereert onder meer naar diens vierkanaalsinzet van de elektronica.
Ontwikkeling en productie LES NYMPHEAS DIGITALES - i.s.m. Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Koninklijke Academie Antwerpen, St Lucas Antwerpen en Koninklijk Conservatorium Brussel, HERMESensemble & ChampdAction
Première deel 1 HERMESensemble & ChampdAction - vrijdag 29 april 2022 - De Bijloke Gent - nadien ontwikkeling immersieve installatie 22-23
Tijdens de première van LES NYMPHEAS DIGITALES in De Bijloke neemt Serge ons mee naar de laatste etappe van de reis: met LES NYMPHÉAS DIGITALES ontwerpt hij een beleving in acht kanalen. De realiteit en een digitale wereld, waar de fysische wetten niet gelden, versmelten meer en meer tot een nieuwe werkelijkheid. Zonder het te beseffen surfen onze meest innige gedachten en beelden op een ijskoude stroom van binaire code waar geen twijfel bestaat: het is 1 of 0. Maar soms slaat de ‘glitch’ toe: verstoring. En daar ontmoeten beide werelden elkaar In het profetische boek “Zum ewigen Frieden” van Immanuel Kant staat de rationele gedachte rechtlijnig tegenover onze natuurlijk driften. “Dwaasheid, infantiele ijdelheid, egoïsme, kwaadaardigheid en vernielzucht behoren tot onze menselijke natuur. En tegelijkertijd willen we vrede en samenhorigheid. Daarom hebben we rationele regels nodig." In “Les Nymphéas digitales” wordt deze “Ungesellige Geselligkeit” fysiek voelbaar en horen we messcherpe digitale glitches die botsen op impressionistische klankwolken en schijnbaar onschuldige kinderliedjes begeleid door aardse rommelpotten. Door middel van een octofonisch klanksysteem zit het publiek te midden van deze clash, wat de ervaring nog intenser maakt: geen ontsnappen mogelijk.
ChampdAction staat ook in voor de electronics en het geluid van de twee andere stukken in het programma in De Bijloke. Kaija Saariaho ontwierp met LICHTBOGEN een luisterervaring van het poollicht, gekenmerkt door een unieke onderkoelde briljantie. Het werk is een mijlpaal voor muziek voor ensemble en een stereo elektronische partij. In 2019 schreef Daan Janssens …SANS RIEN DIRE… voor ensemble en elektronica, waarin hij op een vergelijkbare manier de verklanking van een bont kleurenspel exploreert. Maar in de dreigende, nocturne duisternis is tegelijkertijd een dramatische ontwikkeling voor de elektronicapartij weggelegd. Het werk is geconcipieerd als een hedendaags antwoord op KONTAKTE van Karlheinz Stockhausen, en refereert onder meer naar diens vierkanaalsinzet van de elektronica.
Ontwikkeling en productie LES NYMPHEAS DIGITALES - i.s.m. Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Koninklijke Academie Antwerpen, St Lucas Antwerpen en Koninklijk Conservatorium Brussel, HERMESensemble & ChampdAction
Première deel 1 HERMESensemble & ChampdAction - vrijdag 29 april 2022 - De Bijloke Gent - nadien ontwikkeling immersieve installatie 22-23